tirsdag, september 13, 2005

Tirsdag 13. september

Vi møttes for å se igjen filmene fra forrige oppgave, det ble lagt vekt på hvor viktig utsnittet var, hvilke historier de forskjellige utsnittene ville gi...

Vår film, om ventende mennesker på busstoppet utenfor skolen: Det ble stilt spørsmål om vi ikke hadde fått mer ut av å zoome inn på personenes fjes istedetfor det utsnittet vi hadde tatt, som var uten zoom. Det ble mye fokus på bevegelsesmønsteret og ikke så mye det vi kanskje ønsket å vise. Det er kanskje bedre å forklare konteksten istedefor å etablere konteksten i videoen, iallfall på en så kort film.

Kommentar fra Kristiina: Utsnitt av hverdagen, utrolig at det er så mye bråk og trafikk, utrolig at vi ikke legger merke til det til vanlig. En blir oppmerksom på all informasjonen vi ikke tar inn til vanlig, en fin måte å se noe nytt i det hverdagslige.

Det ble mye snakk om køkulturen, iogmed det var en slags køkultur dem imellom. Hvor forskjellig den er fra land til land. På bussholdeplassen var det ingen synlig kø før bussen kom, da de som satt i midten da stilte seg først, antageligvis fordi de var først på holdeplassen eller fordi de tok initiativ først... Vi som var å filma følte veldig at de som venta på bussen lurte på hva vi holdt på med og om vi filmet dem. En av dem sendte iallfall ganske mange blikk på oss og kameraet. Dette kom desverre ikke alt for godt med på filme, det ble en situasjon der begge observerte hverandre. I en situasjon der de fleste observerer andre, ble disse selv observert, ganske åpenlys også...

Et innspill gikk på hvordan det ville vært å sette inn et fremmed element som en god stol el. Det går fint ann at et eksperiment er en del av undersøkelsen, hvilke reaksjoner får en av det?

Det vanskelige med å studere egen kultur som f.eks arbeidsplassen er at folk stusser på opplagte spørsmål du burde vite svaret på, da er det enklere ofte å være utenforstående og late som en er litt "dum", slik at de kan lære deg.


TACIT KNOWLEDGE - underbevisst kunnskap (kunnskap du har men ikke "vet " at du har)
Problemet en ofte møter når du studerer din egen kultur...

Vår neste oppgave er av mer deltagende art, ikke bare observerende som de andre gangene. Portrett av en person, inervju?

Hvordan finne en kultur?
Ofte geografisk bestemt, men i komplekse samfunn som vår er det verre. Folks kunnskap overlapper hverandre, finne de folkene som deler samme kunnskap, finne de via deres nettverk...
Finne cultural scenes - 2 el flere mnsk må dele kunskapen, ellers er det ikke en kultur.
Sosial situasjon - atferd en utenforstående person kan observere, men kan inneholde flere cultural scenes, køkulturen er en cultural scene - folk deler samme kunnskap om organiseringen osv av køen... Med en gang du får en forklaring med mnskenes egne ord hva som skjer, reglene og deres forståelse av situasjonen blir det en cultural scene...(?)

Det er enkelt og forstå enkeltpersoner, men det er overlappingene som definerer kulturen...

Å finne en cultural scene: Enkleste er å eliminere det en ikke skal se på (det finnes så mange ting å se på)

Oppgaven: Portrettfilm, ikke nødvendig med mye klipping..
Be personen om å velge en ting (kanskje aktivitet) og lag et portrett gjennom tingen. Fortell historie om tingen, hvordan den brukes, minner etc... mest mulig på deres premisser, stille dumme spm, være vår lærer. Ikke ta noenting for gitt... Gjør reasearch på forhånd vis det er nødvendig/har lyst... Finne en mening i tingene, de banale tingene personen vet, men ikke vet at han vet...

3-7 min film...