torsdag, oktober 06, 2005

Torsdag 6.10

God design?
Charlotte Bik Bandlien

Charlotte Bik Bandlien hadde tatt utgangspunkt i Bourdieus teori om symbolmakt og sett på Retrodesignbølgen i sin hovedfagsoppgave.

Hva er (var) retro?
Retrospektiv – tilbakeskuende, i dette tilfelle bare til 50-60 tallet og til dels tidlig 70-tall, modernisme, men ikke så mye 20-30 tallet (tidlig modernisme/funksjonalisme). Ting fra denne perioden eller ny design som er inspirert av perioden. Gjenstander som blir satt i produksjon igjen...

Charlotte undersøkte bruktmarkedet – gjenstanden fra denne perioden er mest retro, ekte, originalproduksjon...

Hvilke møbler blir ”klassikerne” og ”designikonene”? Design som er blitt klassifisert som viktige i designhistorien, og som er vist i de riktige magasinene, oppslagsverkene, plakatene... opplest og vedtatt god design...

Et eksempel fra butikken Bandlien jobbet i var Mauren av Arne Jacobsen. Denne var den originale designet som Arne Jacobsen selv foretrakk, med tre bein istedefor fire. Restaureringkompetansen, originalmerket og historien om designet økte verdien. Jo flere kunnskapsnivåer som krevdes for å ”forstå” gjenstanden og dens verdi, økte verdien. Også historien om innehaverens bestrevelser for å få tak i stolen økte verdien. Livshistorien til gjenstanden ble et viktig salgsargument...

Kontekstualiseringen av møblene
Alle butikkene var veldig like, minimalistiske med store hvite flater, naturmaterialer osv, en mye mer nåtidig kontekst enn en 50-talls kontekst. Det var også en museumsfunksjon i butikkene, ting stod på utstilling og hadde merkelapper med historien til gjenstanden. Det var også stilt ut Taschen oppslagsverk over designepokene som en demonstrering av kunnskap. En profesjonell estetisk sfære.

Butikkene gjorde seg også litt utilgjengelige, ofte ingen reklame annet enn produkter i magasiner, små skilt – må vite hvor de er. Iscenesetter seg selv gjerne i tidligere arbeiderstrøk, gentrifiserte områder, der de riktige kundene er – de med mye kulturell kapital, samtidig som leia ikke nødvendigvis er så høy- Søder, grünerløkka osv...

Kjøp og salg
Det var ikke nødvendigvis kjøp som gjorde at en hadde status men at en hadde en ekte dedikasjon, vite mye om gjenstandene, kjenne på stoffet osv...
Ved at innehaveren hadde valgt møblet fikk det også en verdi, Bandlien hadde en historie om hvordan innehaveren kjøpte et møbel av en annen butikk opp i gata for en slikk og ingenting og solgte den dyrt. Det var veldig riktig å ha de riktige kundene også – selge til de riktige kundene. De riktige kundene får gjerne kjemperabatter, kunstnere, tekstildesignere...

Inflasjon og devaluering av symbolverdi
Dysthes planet vs. ikea stolen
Ta avstand fra klassikerne, infisert av mainstream
Det flertallet syns er stygt er en god mulighet for å skille seg ut, og dermed vise den ”gode” smak for de med mye kulturell makt. Akkurat nå: en flørt med det folkelige, mye ornamentikk og barokk...

Antropologi i reklamebyrået, Bates, som Bandlien jobber i:
Hun mente selv at reklame ikke finner opp symbolbruken, men mener at mye av deres oppgave er å finne den og forsterke den, gjøre det mer tydelig...