tirsdag, oktober 25, 2005

mandag 24.10

Forsov meg så halvparten av foredraget fikk jeg ikke med meg, men det var en dame fra Kulturell dialog som snakket om sykkelen i det nederlandske samfunnet og hvordan den på mange måter uttrykte deres identitet. Hvordan den nederlandske borgeren preges av borgerbegrepet og nederlanske verdier. På den enes siden skal du være liberal og ha stor frihet som individ men som borger være sosialt ansvarlig. Det er et ønske om det individuelle og kollektive samtidig...

Nederlenderes forhold til syklene sine:
- Merke uviktig (men det er nederlandsk)
- ”en vanlig sykkel” – svaret en får når en spør hvilken sykkel de har
- kjøpt brukt
- lite eller ingen vedlikehold
- likegyldig forhold til sykkelen sin

Det er en stor uformell sektor som omdistribuerer sykler kontinuerlig, sykler stjeles og selges igjen. Det er derfor bedre med en slitt gammel sykkel som krever liten økonomisk investering, det er først å fremst et krav om nytteverdi- at den virker og fører deg der du skal... Det er lite personlig eierskap iogmed en ofte ikke har sykkelen så lenge.

Hvorfor sykle?
- Det å sykle er enkelt, forutsigbart, raskt, uavhengig og fleksibelt
- Byens rom manifesterer en ideologi som favoriserer lokal orientering, konservering (Amsterdam har den største preserverte bykjernen i Europa(?)) og sosial egalitet = for å opprettholde dette må bilen holdes unna byens gater.

Sykkelen og staten
En grunn til sykkelens populæritet er nok den nederlanske sykkelforeningen som var en av få organisasjoner som var nøytral i forhold til protestantisme, katolisisme og ikke religiøse grupper. Nederland var på splittelsens rand på 20 tallet og sykkelforeningen var noe av det som samlet folket... Reklame som: Støtt nasjonen din, kjøp nederlandsk sykkel, sykkelen som symbol på felleskap og hvem ”vi” er...